Domino Printing Sciences grundades 1978, och har sedan dess etablerat sig på den globala marknaden för utveckling och tillverkning av kodnings-, märknings- och utskriftsteknologier. Eftermarknadsprodukterna och kundservicen bidrar till det goda ryktet, som företaget skapat sedan starten.

Digital Printing Solutions erbjuder kompletta lösningar för etikettutskrift och variabel datautskrift genom digitala tryckpressar och styrsystem till den kommersiella tryckeribranschen. Domino-gruppen har fler än 2 800 anställda och finns i över 120 länder. Företaget har tillverkning i Storbritannien, USA, Kina, Tyskland, Indien, Schweiz och Sverige.

Dominos starka produktutveckling gör att företaget fortsätter att växa. Genom åren har Domino Group tilldelats ett flertal prestigefyllda utmärkelser. Queen´s Award – 2017 tilldelades Domino Printing Science  Queen´s Award för sjätte gången. Denna utmärkelse är Storbritanniens mest prestigefyllda utmärkelser för affärsprestationer. 2017 tog Domino emot detta pris för sin innovativa i-Tech modul som används i A-seriens bläckstråleskrivare. Tidigare år har priset mottagits för företagets tekniska expertis och för prestationer inom export och internationell handel.

MX Manufactures Awards – MX Manufactures Awards är en tävling som anordnas av The Manufacturer tillsammans med Institute of Mechanical Engineers. 2018 vann Domino Operational Excellence Award och var nominerad i kategorien People & Skills.  Året innan, 2017, vann Domino priset Supply Chain Excellence.

European Digital Press Association – 2016 tilldelades Dominos digitala bläckstråleskrivare N610i pris i kategorin Best Label Printer.

Samma år belönades Dominos produktionsanläggning i Cambridge med pris för Best Electronics and Electrical Plant I Cranfield University’s Annual Factories Award.

Domino lämnar avtryck i branschen

I december 2018 utnämndes Domino Printing Sciences globala kundchef, Tim Paul, till ordförande i organisationen PPMA (Processing & Packaging Machinery Trade Association) i Storbritannien. Domino är långvarig medlem av PPMI (Association for Packaging and Processing Technologies) i USA.

Domino samarbetar med Institute for Manufacturing vid Cambrigde University. Detta ger företaget tillgång till universitetets världsledande forskningsanläggning, samt till deras kunskap om material, bläck och teknologi.

Sedan 2008 är Domino medlem i EuPIA (European Printing Inks Association), och deltar aktivt i deras arbete med att ständigt förbättra reglementen i branschen. Domino har bland annat bidragit med sin expertis gällande praxis för god tillverkning av Printing Inks for Food Contact Materials.

Medlemskapet i UK Campden BRI ger Domino möjlighet att utnyttja den vetenskap, teknik och det rådgivande stöd som krävs för att garantera säkerhet, kvalitet och innovation av produkter och processer.

Domino är medlem i GS1, en organisation som upprätthåller global standard för datadelning mellan olika aktörer via streckkoder.

Detta partnerskap medför att Domino levererar streckkoder som överensstämmer med den.
Avdelningen för Digital Printing Solutions är medlem i ett flertal nationella organisationer för etikettutskrift i Europa. Ett exempel är FINAT, som är en organisation för självhäftande etiketter.

Dessutom är avdelningen medlem i TMLI, en USA-baserad organisation för etikett- och förpackningsutskrif.